روستاهای ارشق با وجود پتانسیلهای فراوان خالی از سکنه می شوند
صفحه اصلی عناوین مطالب اخبار ایران وجهان اخبار اردبیل اخباربخش ارشق سیاسی حوادث اجتماعی فرهنگی اقتصادی ورزشی
پیشخوان مطبوعات
مطبوعات استان

بزودی

محل لوگوی ما

رضی

تبلیغات

شمالغرب

ارشق نیوز

حدیث روز
حدیث موضوعی
نیازمندی ها

ارز

ماشین

خلافی

حقوق

جدیدترین مطالب
سوال از شما پاسخ از مسئولین

هر چند در سال های دور شمار اندکی از جوانان روستایی منطقه ارشق برای کار و اشتغال به شهرها مهاجرت می کردند اما در سال های اخیر این مهاجرت فزونی یافته بطوریکه اکنون بسیاری از روستاهای ارشق خالی از سکنه جوان است.
 
این مهاجرت ضمن اینکه صدمات فراوانی به توسعه روستاها وارد کرده  به کاهش جمعیت  روستایی منجر شده بطوریکه با کاهش زاد و ولد در روستاها، بسیاری از مدارس این مناطق با تعطیلی روبرو شده است.
دلیل مهاجرت جوانان به شهرها در نگاه نخست به نبود مراکز تولیدی و کارخانه ها در روستاها و شهرستان ها بر می گردد که جوانان روستا را ناگزیر به مهاجرت کرده است.
از سوی دیگر در دوره ای به سبب افزایش جمعیت روستایی و تقسیم اراضی بین وارثان، روستاهای ارشق با محدودیت جدی زمین روبرو شده که این موضوع باعث گردید محصولات حاصل از این زمین های کوچک تکافوی یک زندگی ساده زوج های جوان را ندهد تا آنان به ترک دیار خود مجبور شوند.
بطور کلی مهاجرت جوانان به شهرها در سراسر کشور تقریبا دلایل مشابهی دارد. در زمان حاضر تحصیلات جوانان بالاتر رفته و همین موضوع باعث شکل جدیدی از بیکاری در این قشر در جامعه شده است.
پدیده مهاجرت جوانان روستایی به شهرها، یکی از مهم ترین دلایل عدم تحقق اهداف توسعه روستایی محسوب می گردد. زیرا جوانان روستایی امروزه دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و سرمایه انسانی مناسبی برای روستاها محسوب می شوند و با خروج آنها از روستا، عملاً توسعه روستایی با کندی مواجه می گردد.
متغیرهای نبود فرصتهای شغلی در مناطق روستایی، نبود درآمد کافی، سختی کار کشاورزی، نرخ بالای رشد جمعیت روستا و تبلیغات نادرست در خصوص زندگی مرفه شهری از نظر افرادِ مورد بررسی، از اهمیت کمتری در تبیین مهاجرت جوانان روستایی برخوردار بوده اند.
لذا برای جلوگیری از روند روزافزون مهاجرت در منطقه پیشنهاد می گردد که دولت به موضوع فرهنگ روستایی و مقبولیت آن توجه بیشتری نموده و با معرفی زمینه های اشتغال در روستاهای مورد بررسی و پرداخت تسهیلات اشتغال زایی، نسبت به حمایت از ایجاد صنایع کوچک روستایی برای جلوگیری از خروج جوانان روستایی اقدام کند.
مهاجرت از جمله رویدادهای کهن جغرافیایی-جمعیتی است که در بستر مکان و در گذر زمان با اهداف و انگیزه های گوناگون اجتماعات انسانی مبدا یا مقصد را به لحاظ ساختاری و گاه کارکردی دستخوش تحولات بسیاری نموده است.
مهاجرت در یک مکان، شاخصی از فشار جمعیت بر منابع موجود آن است در صورتی که مهاجر پذیری یک منطقه به قدرت منابع آنجا مربوط می گردد. در دهه های گذشته، تحولات اقتصادی، اجتماعی حاکم بر کشور از یک سو و آگاهی جمعیت از سوی دیگر سبب حرکات شدید مهاجرتی شده که این جابجایی در بعضی مناطق کشور با شدت بیشتری همراه بوده است.
از جمله عوامل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها شاید مساله اشتغال باشد و بعد از اشتغال دومین عاملی که در مهاجرت نقش به سزایی دارد مساله تحصیل است.
نتایج حاصل یک بررسی نشان می دهد که رابطه معنی داری بین میزان مهاجرت و جستجوی کار (اشتغال)، دستیابی به امنیت شغلی، درآمد و کار بهتر، دستیابی به امکانات تفریحی-ورزشی، دستیابی به تسهیلات آموزشی و کثرت امکانات در شهرها وجود دارد.
 

ارسالی :کیوان شهامت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


:
[ پنج شنبه 9 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 13:8 ] [ رضی نیوز ]