گذری كوتاه بر تاریخ منطقه ارشق - شهر رضی
صفحه اصلی عناوین مطالب اخبار ایران وجهان اخبار اردبیل اخباربخش ارشق سیاسی حوادث اجتماعی فرهنگی اقتصادی ورزشی
پیشخوان مطبوعات
مطبوعات استان

بزودی

محل لوگوی ما

رضی

تبلیغات

شمالغرب

ارشق نیوز

حدیث روز
حدیث موضوعی
نیازمندی ها

ارز

ماشین

خلافی

حقوق

جدیدترین مطالب
سوال از شما پاسخ از مسئولین

 

بخش ارشق در قسمت شمال شرقی شهرستان مشگین شهر واقع شده که حدود 2005 کیلومتر مربع وسعت دارد.
این بخش از طرف شمال با بخش انگوت شهر گرمی از طرف شمال شرقی با جمهوری آذربایجان  (شوروی  )هم مرز واز جنوب و جنوب شرقی به بخش مرکزی شهرستان مشگین شهر محدود است .
این بخش شامل پنج دهستان و دارای ۱۹۲روستا بود !1- دهستان ارشق مرکزی به مرکزیت رضی  شامل {رحیم بیگلو سفلی، علیا –هفت چشمه -قانلی بلاغ – پست کندی-کرملو-گعبه بیگلو –سعادت بلاغ – قاسم کندی –بلوط کندی –عالیشان سوئی –حیدر آباد -علیکران-ترحم قشلاقی-نرچه لو –قره خانلو-چوبان قشلاقی –میر حسینلو -   آغبلاق سفلی ،علیا-دمقلی- قمچی قیاسی-قلی بیگلو-سبحانلو –کاظم لو –میر سلطانلو-کچی بلاغی –لنگه بیز -  امیر کندی –آق دوه لو علیا –قورلو –طاقچه داش-آت توتان –محمدلو-خرابه رضی –برگ چای –سید بیگلو- خلیفه لو –محمد قلی قشلاقی –قره لر-سهرابلو – چیبینلو قشلاق – نصیرکندی-آقا بیگلو – جبارلو –حسنلو- پیر علیلو-زکیلو – کچی بلاغی –آقا مراد }
۲- ارشق شمالی به مرکزیت قوشه{قوشه سفلی،علیا –دوچی-اجاق قلی قشلاقی –حماملو-شورگل –قره تپه- قادرلو –آلمای علیا-گون پاپاق – مهماندوست :اوت پاشا-شیخ محمدلو- قشلاق قویوجوق – زرگر کلی بلاغ-بیگ باغی – المای سفلی-عماتلو – قره ملهم –امیدجه –عالی کهریزی –کلی سفلی ،علیا–قره چی-شیخ عظیملو-خان بیلی –دره بیگلو – حاجی سیفلو-خلیفه داود-عباس دره سی –آق قاسملو-قره ولیلو- }
 ۳-دهستان غربی به مرکزیت مرادلو ۴- دهستان صلولت به مرکزیت صلوات 5- دهستان یافت به مرکزیت کنچوبه (نگاهی گذرا به بخش ارشق شهرستان مشگین شهر –تالیف بخشداری ارشق 1373)***
زمینهای زراعی منطقه ارشق حاصلخیز بوده و از خاک غنی و مستعد کشاورزی برخودار می باشد و از نظر آّ ب و هوایی نیز انواع مختلف محصولات را می توان کاشت.در ارشق غربی باغات سیب و زرد آلو مورد توجه اهالی بوده و بدلیل  کوهستانی بودن  بسیاری از مناطق این  بخش و وجود مرتع ،دامداری و دامپروری رواج دارد
از آنجا که در بخش ارشق کشاورزی به صورت نیمه صنعتی بوده و کشاورزان بصورت انفرادی به کشت و کار مشغول هستند و فرهنگ کار جمعی و اشتراکی چندان جایی پیدا نکرده بنا براین وضعیت استفاده از تکنولوژی به تبع موارد فوق الذکر بصورت انفرادی و لاجرم بازدهی کمتر می باشد .
رضی در 70 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر واقع شده است  این شهر از طرف شرق با روستای کرملو واز غرب با روستای حسنلو واز جنوب با قشلاق چنبلو ی سفلی! واز طرف شمال با روستای رحیم بیگلو  و شمال غربی با روستای هفت چشمه  همسایه می باشد در عرف محلی  قسمت غربی را سولی دره سی که بیوک داغ (کوه بزرگ ) در این قسمت واقع است قسمت شرقی را جاده اوستی (بالا دست جاده)که قزل قیه در این قسمت واقع است قسمت جنوبی را حسین آقا قشلاقی ، دیگبر-(این تپه تاریخی  زمانی دارای سکنه بوده است! و امروزه جزو آثار تاریخی رضی محسوب می شود )و قسمت شمالی را گونه پوتا  یا  گون آپتا تعریف می کنند .
رضی از هفت طایفه تشکیل شده که به نامهای 1- علی خانلی (ممد غالی )2- کولا کوچلی 3- بدللی 4- شلدللی 5- آبیلی 6- اسدلی 7- بابالی معروف است.
رضی نسبت به روستا های بخش ارشق از یک قدمت تاریخی برخوردار است ولی اسناد و مدارکی که تاریخ دقیق رضی را برساند در دست نبوده ولی در حماسه بابک به این منطقه و آبادی آن اشاره نموده اند و هرچه هست نسبت به قدمت خود از پیشرفت خاصی برخوردار نبوده بطوریکه محمد رضا خلیلی عراقی در خاطرات سفر آذربایجان در مورد رضی چنین می نویسد.<< رضی ده کوچکی است در هشتاد کیلومتری اردبیل و هشت کیلومتری علیکران ده اربابی متعلق به مرحوم ناظم الدوله دیبا بوده است که فعلا مالکیت آن با وراث دیبا می باشد >> و سید جمال ترابی در کتاب آثار باستانی آذربایجان جلد دوم نیز به رضی اشاره کرده .
سرهنگ غلامرضا خلیلی عراقی در خاطرات شخصی خود در مورد این منطقه عنوان می كند:وقتی جهت بازدید نوار مرزی به این منطقه اعزام شده بودیم در روستای رحیم بیگلو توقف داشته و با شخصی كه خود را مباشر وراث ناظم الدوله دیبا معرفی می نمود آشنا شدیم و شبی را در آن بیت گذراندیم كه فرد دست و دل باز و سمج بود!
(رضی به فتح راو کسر ضاد) به معنی خشنود – و جمع ارضیا می باشد ولی رضی را با عنوان رزی نیز نوشته اند بطوریکه در اکثر شناسنا مه های اهالی پسوند فامیلی با رزی "نوشته شده که رز" در لغت معنی انگور است و طبق شواهد تاریخی وبه گفته ریش سفیدان در گذشته  باغ انگور این منطقه مشهور بوده که با گذشت زمان از بین رفته!!
میزان درآمد اهالی این شهر در سطح پایین یا متوسط بوده . اکثر زمین های  کشاورزی این شهر بصورت دیمی بوده و از نظر کشاورزی توفیق نیافته اند و به دلیل نبود صنعت و فرصت های شغلی مناسب از این جهت همواره سعی می کنند به استخدام دولت درآمده و از این طریق ارتزاق نمایند و در صورت عدم توفیق به شهرهای بزرگ مهاجرت نموده و ماندگار می شوند!
نویسنده کتاب مذکور در بند عدالت اجتماعی اشاره می کند:انسان به عنوان خلیفه ا..حق حیات داشته و آزاد خلق شده است.اسلام آزادی رابا بار متمم قانون و قبول مسئولیت از جانب پرودگار متعال عنوان نموده است و عدالت اجتماعی نیز برپایه این استوار است.مع الوصف انسانهای شریف آن را برای همگان می خواهند و افراد حقیر و کم مایه آن را تنها برای خود و در این راستا عدالت اجتماعی تحقق نمی یابدمگر در سایه عمل به وظایف انسانی در چهارچوب قانون همانطوری که «دارو در دست طبیب زندگی است و در کف نادان ،مرگ»! فراموش نکنیم کسی که به گذشته خیانت کرده است به آینده هم خیانت کرده است و این بی توجهی هاست که بی عدالتی را در جامعه حاکم می کند .پس باورمان شود که این دنیا کهن نه با کسی ساخته و نه بر کسی مانده هزاران هزار آمده اند و هنگام رفتن یک کفن بیش نبرده اند .
به امید روزی که من و تو ما شویم و هیچ منی وجود نداشته باشد چرا که این «من شیطان است».
منبع: نگین سبز آذربایجان (مشگین شهر)
مولف: آقای قاسم پور ایمان

*لازم به ذكر است سال چاپ این كتاب مربوط به 76 می باشد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


:
[ پنج شنبه 8 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 13:2 ] [ رضی نیوز ]