رسانه ها زبان گویای مردم و بازوی توانمند مدیران و مسئولان هستند
صفحه اصلی عناوین مطالب اخبار ایران وجهان اخبار اردبیل اخباربخش ارشق سیاسی حوادث اجتماعی فرهنگی اقتصادی ورزشی
پیشخوان مطبوعات
مطبوعات استان

بزودی

محل لوگوی ما

رضی

تبلیغات

شمالغرب

ارشق نیوز

حدیث روز
حدیث موضوعی
نیازمندی ها

ارز

ماشین

خلافی

حقوق

جدیدترین مطالب
سوال از شما پاسخ از مسئولین

 

به گزارش رضی نیوز:
امروزه هیچ تردیدی در خصوص اهمیت و نقش تاثیرگذار رسانه و مطبوعات درپیشرفت جامعه و تنویر افکار عمومی در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسیوجود نداردو در واقع از مهمترین وظایف رسانه ها می توان به اطلاع‌رسانی، بیان صادقانه خواسته‌ها و مطالبات مردمی،ارائه انتقادات و پیشنهاداتی برای حل مشکلات و همچنین توسعه جامعهبرشمرد، بنابراین ارج نهادن به رسانه ها، شناخت جایگاه واقعی و تجلیل از آنان چیزی جز ارزش نهادن به مردم و افکار و عقاید آنها و باورهای عمومی نیست و رسالت یک خبرنگار نیز چیزی جز حرکت در جهت ارزش های مدنی جامعه و حقوق مردم نیست.

رسانه ها از دیدگاه برخی مسئولان که شناخت کافی از رسالت و جایگاه آن دارند به عنوان یک فرصت و از دیدگاه آنانی که شناخت لازم را ندارند تهدید محسوب می شود بنابراینرسانه ها و مطبوعات نه تنها به تهدیدی برای مسئولان به شمار نمی رود بلکه یک فرصت نیزمحسوب می شود و در واقع رسانه ها واسطه میان مردمو مسئولان است تاعلاوه بر اطلاع رسانی صحیح و انتشار اخبار عمومی، ناظر و رصد کننده رویداد ها، رفتار،گفتار و عملکرد مدیران و مسئولان دستگاه های اجراییدر جامعه است تا با شفاف سازی امور قادر به فراهم کردن فرصتیباشند تا مسئولان را از مسیر اشتباه در برنامه ریزی و سیاست گذاری برحذر دارند.
رسانه در واقع زبان گویای مردم محسوب می شود و از آنجایی که وابستگی به دولت نداردلذاانتقادهایشدر مسیر اصلاح و کمک بهحل معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی جوامع است هرچند ممکن است در برخی موارد، مثل یک داروی تلخ، برای درمان یک بیماری عمل کند و افرادی نیز در مقابل آن جبهه گیری کرده و حتی در صورت نیاز تحریم ها و تهدیدهایی نیز بر آنان تحمیل شود.
برخی اشخاص نیز از رسانه ها به عنوان ابزاری صرفاً برای معرفی خود و انتشار خدمات و وظایف خود با درج عکس های بزرگ استفاده کرده و در برابر نقد ها موضع گیری می کنند و در مقابل انتقادها به شدت موضع گیری می کنند و از مواجه شدن با افکار عمومی می هراسند و همیشه رسانه منتقد را عامل تفرقه و تشویش اذهان عمومی می دانند، شاید بهتر باشد به رسانه ها که چشمان بیدار و تیز بین جامعه هستند خوشبینانه و مسئولانه تر  نگاه کنیم و از پتانسیل رسانه ها برای ارتباط مستمر با مردم بهره مند شویم.
بارها شاهد بودیم که برخی مسئولان برای حل مشکلات فراروی خود علاقه و تمایل خود را به انعکاس آن از طریق رسانه ها نشان داده اند؛ چراکه تجربه نشان داده است که تاثیر یک مطلب رسانه ای به مراتب بیش از مکاتبه چند و یا چندین نامه بوده است اما در مقابل گاهی برای مطالبی که رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره از روی دلسوزی عنوان می کنند پاسخی از سوی مسئولین دریافت و شنیده نمی شود و حتی به عنوان یک تهدید و تخریب محسوب می دارند، مطالبی که تنها به بیان دیدگاهها و مشکلات مردم و جامعه، می پردازد و در برخی موارد نیز برای حل آن راهکاری نیز ارائه می شود اما با گذشت زمان می بینیم که نه تنها به این مطالب پاسخ داده نمی شود  بلکه نسبت به آن واکنش داده می شود.
بیان انتقاد و انعکاس خواسته ها و مشکلات مردم از سوی رسانه ها دلسوزانه است و آنان به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان نقش مهمی در حل مشکلات جامعه دارند و تمایل دارند ارتباط دو سویه و عاری از تنش و چالش بین این دو برقرار شود.
انتظاری که مردم از رسانه ها برای حل مشکلاتشان دارند گاه به مراتب بیش از انتظار از مسئولین است آنها در بسیاری از مواقع، مسایل و مشکلات خود و جامعه را با رسانه ها در میان می گذارنند و از آنان خواستار پاسخ سریع مسئولان هستند بنابراین زمانی اقدامات و فعالیت های یک مسئول اثر گذار و قابل تقدیر و تحسین است که رضایت مردمی بدنبال داشته باشد.
به نظر می رسد برخی از مسئولان باید چشم خود را باز کرده و برای رسیدگی به مشکلات مردم گوش شنوا داشته باشند و برنامه های خود را شفاف برای آنان بیان کنند . عمل نکردن به قول و وعده ها، موجب سلب اطمینان مردم از مسئولان می شود و انتظارات را بالا می برد.
امیدواریم با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید شاهد حضور بیشتر مسئولان در رسانه ها از منظر پاسخگویی به خواسته ها و مطالبات مردم نه از موضع صرفا بیان عملکرد و وظایف باشیم.
مسئولان اطمینان داشته باشند که رسانه ها بازوی توانمند مدیران و مسئولان هستند و آنان هرگز بدنبال ایجاد مشکل برای آنان نیستند اطمینان داشته باشند که رسانه ها می خواهند آنها را یاری کنند.
امروزه رسانه در زمینه مسائل تحلیلی، سرعت در اطلاع رسانی، حركت و پیش بینی برخی از وقایع و رویدادها و ارائه آگاهی‌های لازم به جامعه، برای بالابردن حساسیت مردم نسبت به واقعیت‌های اجتماعی، و به‌طورکلی نظارت بر کلیه امور مرتبط با سرنوشت مردم یک جامعه، نقش به‌سزایی دارندو در عین حال مطبوعات، به عنوان مهمترین ابزار ارتباط جمعی است و فرصتی است برای بیان نظرات و تبادل افکار در مسیر پیشرفت، در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی است و مسئولان نباید از این ظرفیت و ابزار مهم غافل شده و آن را به فراموشی سپرده و به حاشیه برانند، چرا که در غیر این صورت جامعه با سانسور و محدودیت روبرو خواهد شد.
و بالاخره این‌که، رسانه و مطبوعات به عنوان ابزاری کم هزینه و مهم برای نظارت مردم بر عملکرد دستگاه‌های دولتی است که در اختیار مردم و مسئولان می باشد، تا با استفاده از این ابزار واقعیت ها را جهت نظارت بر عملکردها به مردم انتقال دهد و از بروز شایعات و ترویج آن در سطح جامعه جلوگیری کند و همه رویدادها، اتفاقات و اطلاعات را به درستی در منظر و دید عموم مردم و جامعه قرار دهد.
حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا مردم و مسئولان به غیر ازرسانه ها و مطبوعات چیزی برای اطلاع از وضعیت و عملکردهای دستگاه ها در اختیار دارند و آیا نبایدجایگاه رسانه و مطبوعات در جامعه به نقش و وظیفه مهم نظارت و پاسخگو کردن دستگاه ها در جامعه تبدیل شود؟
 
انتهای پیام/
منبع: مشكین رسا

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


:
[ پنج شنبه 4 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 12:2 ] [ رضی نیوز ]